Beloftevol vrouwelijk ondernemerstalent in de kijker!

Op de jaarlijkse WOMED Awards wordt sterk vrouwelijk ondernemingstalent in de schijnwerpers gezet. Dit jaar viel de eer te beurt aan Marie Van den Broeck van My Add On en Femke Hélon van 3Motion. Marie werd verkozen tot “Belofte 2020” en Femke ontving de prestigieuze “WOMED Award 2020”.

Woensdag 10 maart 2021 was het weer tijd voor de jaarlijkse Womed Awards. Een prestigieuze award show, georganiseerd door MarkantArtemisUnizoLiantisKBCTer Helme en Agentschap Innoveren & Ondernemen om vrouwelijk ondernemerstalent te bekronen en te stimuleren.

Vijf straffe beloftevolle dames en vier doorwinterde onderneemsters streden mee naar de titels van respectievelijk “De Belofte 2020” en de “WOMED Award 2020”.

Marie Van den Broek (27) won binnen de categorie Belofte 2020. In 2017 startte Marie My Add On op toen ze nog studente was aan de Universiteit Gent. Intussen heeft ze al heel wat waters doorzwommen en staan zij en haar team klaar voor de volgende uitdagingen.

MARIE IN DE PERS

Het winnen van de titel “Belofte 2020” leverde Marie en My Add On terug wat persaandacht op. Zo werd Marie geïnterviewd door Radio 2, was ze te zien in een reportage van TV Oost en op Focus/WTV en verschenen er meerdere artikels in de on- en offline pers (HLNBlooviMade-In,…)

Interview met Marie als Belofte 2020

WAT BETEKENT DE BELOFTE 2020 VOOR MARIE?

Toen Marie 17 was werd ze voor het eerst openlijk geconfronteerd met klassieke stereotypen rond vrouwen. Zo zei haar toenmalige leerkracht elektronica tegen haar dat vrouwen een gen missen, met name het logisch denken, waardoor vrouwen nooit goed kunnen zijn in technische materie zoals bijvoorbeeld elektronica.

Toen niet en ook nu niet laat Marie haar zelfbeeld of ambities leiden door dergelijke stereotypen. En awards zoals “De Belofte” & “WOMED Award” zijn dan ook prachtige initiatieven om dergelijke stereotypen te doorbreken. Het is een hele eer voor Marie om deze titel te mogen dragen en dat zal ze ook het komende jaar met trots doen. Er zijn veel sterke vrouwelijke ondernemers, maar vaak komen die te weinig in de schijnwerpers. Door de “WOMED Awards” worden vrouwelijke rolmodellen naar voor geschoven. Dit stimuleert dan terug andere vrouwen om zelf te gaan ondernemen en zeker binnen STEM hebben vrouwelijke ondernemers ook hun plaats, in tegenstelling wat die leraar elektronica ooit beweerde…

WAT OVERTUIGDE DE JURY OM MARIE VAN DEN BROECK ALS WINNARES TE VERKIEZEN?

“Marie is het toonvoorbeeld van de ambitieuze alfa, die het maakt in de technische wereld en die ook wou bewijzen dat vrouwen best wel een logisch brein hebben.” aldus Gudrun Verschuere, voorzitster van Markant. “Daarnaast heeft ze zo een onstuitbare energie en ambitie,” vervolgt Gudrun, “de jury vond ook dat zij de diversiteit als iets vanzelfsprekend implementeert op de werkvloer. Daarom denkt de jury dat Marie een uitstekende ambassadrice zal zijn voor jong, beloftevol en vrouwelijk ondernemerskamp 2021.”

VAN IDEE TOT BEDRIJF

Wat begon met een productidee om haar oma te helpen, groeide uit tot een award winning en gerenommeerd product, de MySleeve. Dit product vormde dan ook de start van My Add On. Al sinds het begin was het Marie’s ambitie om haar bedrijf te laten groeien door meerdere innovatieve producten op de markt te brengen. En zelfs daar stopt Marie’s ambitie niet, momenteel spreekt My Add On van de 20x20x20 ambitie:

en dat in de komende 5 jaar!

WAAR STAAT MY ADD ON VANDAAG?

Intussen zijn er reeds twee innovatieve producten op de markt, de MySleeve en de MyBedMaker. Dit laatste is een handige tool om makkelijker je donsdekens te verversen. Het zijn als het ware een extra paar handen die je helpen bij het opmaken van je bed. En volgende maand, april 2021, worden er maar liefst drie nieuwe trendy producten gelanceerd.

Ook het team is gegroeid: Jesse Blondeel versterkt het team als product designer en Félice Vandenabeele neemt de Sales en Marketing voor haar rekening. Félice zal ook dit jaar mee instappen in het bedrijf om samen met Marie My Add On in goede banen te leiden en met het hele team de ambities waar te maken.

Binnen België kan je de producten van My Add On reeds in meer dan 150 thuiszorg winkels terugvinden en ook in Frankrijk, Nederland en de Scandinavische landen worden de producten reeds verkocht.

DE UITDAGING VOOR 2021?

De ambities zijn groot en om deze te realiseren zal My Add On beroep doen op extern kapitaal. In 2020 haalde My Add Onreeds succesvol 100.000 euro op via WinWinleningen. In de volgende kapitaalronde zal gekeken worden enerzijds naar banken en anderzijds naar extern kapitaal. Voor deze nieuwe financieringsopdracht laat My Add On zich ook professioneel begeleiden door The Harbour.

MARIE’S BOODSCHAP VOOR (JONGE) VROUWELIJKE ONDERNEMERS IN SPE

“Je hebt niemands goedkeuring nodig. Doe gewoon je ding en omring je door andere ondernemers!” Vertelt Marie. Er zijn tal van organisaties die ondernemers verenigen, zoals Start it @KBC, Netwerk Ondernemen, Voka, Bryo, Durf Ondernemen! Van UGent … . Zij organiseren tal van events (ook digitaal) waar je al in de ondernemerssfeer kan komen, ook al heb je nog geen concreet idee. “Zo is het voor mij ook allemaal begonnen” knipoogt Marie.

#