Wat maakt Unik zo uniek?

23 februari 2021

We gingen het gesprek aan met Yannic Verlinden, oprichtster en zaakvoerster van Unik. We treffen haar thuis aan, achter de computer, terwijl we haar 2 honden horen spelen op de achtergrond. Yannic vertelt hoe ze een drukke week achter de rug heeft met enkele lange autoritten. Gelukkig luistert ze graag naar boeiende podcasts in de auto om zo de tijd zinvol in te vullen. Haar favoriete podcast? 100% Inspiratie door Thijs Lindhout. Voor Yannic een perfecte combinatie van persoonlijke ontwikkeling met een insteek naar zaakvoerders en bedrijfsleiders toe. 

UNIK products met trendy rollator

PARTNER IN DE KIJKER, WAARVOOR STAAT UNIK?

Unik wil hulpmiddelen aanbieden die meer comfort geven en tegelijk mooi ogen! Vaak hangt er nog een vorm van taboe of stigmatisatie rond hulpmiddelen, dit wil Yannic met haar webshop Unik gaan doorbreken. Dankzij de trendy designs wil Unik met zijn aanbod de drempel naar comfort verlagen.

HOE HET ALLEMAAL BEGON

Voor Yannic startte met Unik had ze het gevoel dat er niet veel leuke en al zeker geen trendy-ogende hulpmiddelen op de markt waren. Door op te groeien met een zus die een beperking heeft, zag Yannic vooral haar ouders innovatieve en out-of-the-box ideeën uitwerken om haar zus meer comfort te bezorgen. Toen ook haar opa, door leeftijd, meer hulpbehoevend werd, werd in Yannic’s ogen de nood aan leuke hulpmiddelen hoogdringend.

Het eerste idee was om zelf trendy hulpmiddelen te gaan ontwikkelen. Echter, al gauw ontdekte Yannic dat er best wel wat leuke hulpmiddelen bestaan, maar deze zeer versnipperd waren in de markt. Daarenboven lagen deze trendy producten ook nog eens vaak naast de sterk stigmatiserende hulpmiddelen, wat opnieuw een drempel creëert.

Zo ontstond Unik, het samenbrengen en aanbieden van tal van leuke, niet-stigmatiserende producten om zo de drempel naar comfort te verlagen. Alle “Unik producten” hebben dezelfde kenmerken:

  • meer comfort bieden
  • trendy en mooi design

DE START

Yannic startte Unik in november 2018 met een leuke pop-up shop te Mortsel. Deze ervaring gebruikte ze als test om te kijken of haar idee gegrond was en om meteen te horen van de klanten zelf wat ze ervan vinden.

UNIK products logo

Het bleek een shot in de roos! Unik was een feit. De pop-up werd omgetoverd in een webshop en is sinds maart 2019 actief.

MEER DAN ENKEL EEN WEBSHOP

Unik is meer dan enkel een webshop. Naast het aanbieden van comfortabele, trendy hulpmiddelen, gaat Yannic ook telkens opnieuw opzoek naar andere “klassieke” producten die ook een bepaalde nood kunnen invullen. Dit out-of-the box denken heeft ze ook altijd thuis gezien. Unik staat dan ook voor persoonlijke hulp aan klanten. Bij specifieke vragen gaat Yannic zelf op zoek naar de juiste oplossing.

Interactie en samenwerking met partners en leveranciers is dan ook voor Unik zeer belangrijk. Zo bouwt Unik echt aan een community van partners. Dit lukt het best met kleine bedrijven, zoals My Add On, voegt Yannic eraan toe. De kracht van kleine bedrijven zit in hun flexibiliteit en het persoonlijk contact.

Ook organiseert Yannic, samen met partners, workshops voor hulpverleners. In deze workshops gaan ze dieper in op de rol van de hulpverlener bij de aanvaarding van hulpmiddelen.

CORONA & POST-CORONA?

Corona heeft Unik geen windeieren gelegd. Daar ook meer hulpbehoevende personen hun weg online vonden tijdens de corona crisis, kon de verkoop in 2020 verder stijgen.

Wat er wel wat is stilgevallen is Unik@Home, bij dit concept gaan ze producten bij de mensen thuis zelf gaan voorstellen om ook zo terug de drempel naar acceptatie weg te nemen.

Ook het persoonlijk contact en interactie is wat weggevallen met corona. Maar Yannic kijkt voornamelijk vooruit. Volgende uitdagingen? De workshops verder uitbreiden en een B2B platform opzetten gericht naar hulpverleners & woon-zorgcentra.

SAMENWERKING MET MY ADD ON

Yannic kwam voor het eerst in contact met My Add On en de MySleeve op een vakbeurs te Dusseldorf. Ze was meteen verkocht aan het idee : simpel en toch zoveel extra comfort, een echt “unik” product!

Hoewel ze de MySleeve zelf nog niet heeft moeten gebruiken zijn de reacties van haar klanten zeer positief.

Naast de MySleeve biedt Yannic ook reeds de MyBedMaker aan in het Unik assortiment en liet ze het reeds testen door één van haar klanten. Deze klant, met een één-armbeperking, was meteen laaiend enthousiast daar ze anders telkens de hulp van haar partner nodig heeft.

Ook kreeg Yannic een sneek peak van onze nieuwe producten, in haar opinie  één voor één heel toffe producten. Mooi design, simpel en toch een effectieve oplossingen naar comfort toe. Tegelijk geven vele producten ook de mogelijkheid om je mobiliteitshulpmiddel verder te personaliseren.

“Krachten bundelen is the way forward. Het is niet alleen gezelliger, maar ook dynamischer en je leert veel van elkaar”, aldus Yannic.

Deel dit bericht:
Facebook
Twitter
WhatsApp

Lees verder:

My Add On groeit snel, maar om ons tempo te behouden hebben we financiële steun nodig. We streven naar het ophalen van 50.000 euro via Win-Winleningen om onze plannen waar te maken.
Het ondernemersbloed kruipt waar het niet kan gaan… Freekje Van Schuylenbergh, alias Mevrouw LEF, is daar zo’n mooi voorbeeld van. En haar bijnaam? Die kreeg ze niet zomaar...
We vielen in de prijzen in de categorie ‘Consumer’ met MyBlanket, een trendy regendeken om je benen te beschermen op de rolstoel 🚀
#